Leveringsvoorwaarden vs contractvoorwaarden. Kijk goed uit !
Terug naar nieuws overzichtAls adviseur krijgen we bijna wekelijks voorwaarden die door opdrachtgevers/ inleners worden opgelegd aan onze klanten. Wij beoordelen deze en kijken of ze aansluiten op de lopende verzekeringspolissen.
De belangrijkste boodschap die we hier vooral willen meegeven is om heel kritisch naar de opgelegde voorwaarden te kijken en om, indien mogelijk, zeker niet accoord te gaan met alle eisen/ voorwaarden die neergelegd worden.
Om een voorbeeld te geven. We zien redelijk voorbij komen dat er contracten worden neergelegd waarbij onze klant verantwoordelijk is voor ‘alle ‘ directe en indirecte schade. De directe schade is in het algemeen verzekerd op de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven, maar het woordje alle (indirecte) schade gaat erg ver. Als er eenmaal getekend is besef dan goed dat de tegenpartij bijna alles kan schuiven onder de noemer ‘indirecte’ schade.
Daarnaast zien we, met name bij Amerikaanse opdrachtgevers, dat er allerlei aansprakelijkheden worden geëist die of niets met de opdracht hebben te maken of zelfs niet verzekerd kunnen worden in Nederland. Onze ervaring is dat als er in discussie wordt gegaan met de opdrachtgever het absoluut mogelijk is om een aantal eisen geschrapt te krijgen.
Bovendien kan een krappe marge op een opdracht volledig verdwijnen doordat er een schade geclaimd wordt die , o.b.v. de contractvoorwaarden, niet afgehouden kan worden en er dus een behoorlijk eigen risico moet worden afgetikt.
De ideale structuur
Als wij een stappenplan voor onze klanten opstellen, dan is de ideale structuur :
– Laat bij voorkeur de eigen leveringsvoorwaarden prevaleren. Dat moet altijd de insteek zijn.
– Indien dat niet mogelijk is, om dan goed de risico’s in beeld te brengen en te bekijken of de verzekeringen daarop aansluiten.
– Daarnaast is het essentieel om de verzekeraar/adviseur te raadplegen of er mag worden afgeweken van de eigen leveringsvoorwaarden en welke condities dan van toepassing zijn
– En definieer daarnaast goed welke contractvoorwaarden niet te accepteren zijn en communiceer dat met de klant
Mocht dit uiteindelijk leiden tot het niet doorgaan van de opdracht kan dat geen slechte keuze zijn. Als alles goed loopt tijdens de opdracht dan is het natuurlijk geen issue, maar onze ervaring is dat dit niet altijd het geval is. En dan is het beter vooraf goed te onderhandelen dan achteraf op de blaren te moeten zitten.
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op! Benieuwd wat we nog meer voor u kunnen betekenen bekijk dan onze andere website: M.E.B. Bedrijfsverzekeringen
Meer nieuws
Unieke aansprakelijkheids- verzekering voor ‘flex’-branche
Het is uitzenden-verzekerd gelukt om in samenwerking met een grote verzekeraar een uniek product in...
Lees meerWat bied de cyberverzekering nu echt?
Vroeger sloten we vaak als eerste een brand-verzekeringen. Die tijd is voorbij. De cyberverzekering is...
Lees meer